logo scouting blauw

Baukelien bij ROC Friese Poort

De lelievletten van scoutinggroep Greate Pier zijn nog maar net uit het water voor het winteronderhoud maar sleper de Baukelien is al enkele weken niet meer bij het clubhuis te vinden. Deze winter ligt de sleper namelijk bij de opleidingswerf van ROC Friese Poort, studierichting Maritieme Techniek. De studenten van deze opleidingen gaan met de Baukelien aan de slag als leerproject. Zo leren ze hoe het is om een opdrachtgever te hebben maar ook hoe praktijkgerichte zaken werke...n zoals de motor nakijken, elektra aanleggen en lassen.

Aangezien de scoutinggroep volgende zomer naar het NAWAKA (nationaal water kamp) in Zeewolde wil, was het onderhoud aan de Baukelien geen overbodige luxe. Afgelopen jaren heeft de zeeverkenners leiding al veel tijd gestopt in het schip maar helaas niet genoeg om de vloot naar NAWAKA te slepen. Vaak was er te weinig tijd (of kennis) om problemen helemaal goed op te lossen. En aangezien de sleper onmisbaar is voor de Sneker scoutinggroep zijn zij enorm blij met de kennis en inzet van leerlingen van de Friese Poort. Komende winter wordt er vooral gekeken naar de problemen van de Baukelien. Denk hierbij aan de ventilatie en lekkage, maar ook aan het afstellen van de keerkoppeling en de motor zelf. Ook kleinere dingen zoals een toeter, ruitenwissers en extra verlichting staan op de wensenlijst. Komend voorjaar zal de zeeverkenners leiding nog een laatste hand leggen aan de verf, zodat de Baukelien weer netjes over de Friese wateren kan varen.

maritiem test  IMGP6122