Baukelien op Boot-Holland

Het nieuwe schip van Scoutinggroep Greate Pier Sneek, de Baukelien II, maakte afgelopen week zijn debuut tijdens de botenbeurs Boot Holland in Leeuwarden. Het schip, dat is gebouwd door studenten van de opleiding Maritieme Techniek van Firda in Sneek, trok de aandacht op de stand van de onderwijsinstelling. Daar deelden studenten, docenten en vrijwilligers van de Scoutinggroep hun ervaringen en presenteerden ze het nieuwe schip aan geïnteresseerden.

Verschillende studenten hebben de afgelopen jaren bijgedragen aan het project, dat naar verwachting deze zomer wordt voltooid. Binnen de opleiding Maritieme Techniek worden studenten opgeleid in alle aspecten van de jachtbouw. Ze hebben het schip zelf gebouwd, de afwerking verzorgd en zijn verantwoordelijk voor de installatie van technische elementen, zoals de motor en elektrische systemen. Studenten van de opleiding Meubel en (Scheeps)interieur nemen vanaf april de binnenkant voor hun rekening.

Firda is verheugd over de samenwerking. "Onze studenten leren tijdens de opleiding niet alleen het technische aspect van de jachtbouw, maar ook sociale aspecten zoals klantcontact, onderhandelingen met leveranciers en het bespreken van opties met de opdrachtgever. Het feit dat Scouting nu als opdrachtgever fungeert, brengt de opdracht nog dichter bij de werkelijkheid. Zo zijn onze vakmensen nog beter voorbereid op hun carrière".

Scouting Greate Pier Sneek is dankbaar voor de nauwe samenwerking met Firda. Zonder de expertise van de onderwijsinstelling was het project nooit van de grond gekomen. Daarnaast bedanken ze alle sponsors en (lokale) fondsen die het project hebben gesteund. "Scouting staat midden in de maatschappij. Dat we nu samen met studenten, bedrijven, fondsen en vrijwilligers een project van dit kaliber mogen uitvoeren, is uniek en laat zien wat er mogelijk is met een goede samenwerking. Ons schip is essentieel voor de activiteiten die we op het water organiseren met onze jeugdleden. We hopen dat we met dit nieuwe schip weer vele generaties kunnen laten kennismaken met het Scoutingsspel. Dankzij het enthousiasme van de partijen om ons heen kunnen we veiligheid en kwaliteit garanderen. Deze bijdrages zijn onbetaalbaar".

Met de Baukelien II als blikvanger op Boot Holland kijken beide partijen vol verwachting uit naar de afronding van dit bijzondere project. De Baukelien II belooft niet alleen een nieuw vlaggenschip voor Scouting te zijn, maar ook een symbool van samenwerking, vakmanschap en avontuur. We kijken uit naar de vele avonturen die het schip zal beleven en de herinneringen die het zal creëren voor toekomstige generaties.

Baukelien2